About me

  • Naam: “Chrissifumi” Chris van Heuveln
  • Woonplaats: Woubrugge
  • Huidige klasse: OW Supercup 600
  • Rijnummer: 39
  • Hobby’s: conditie training (hardlopen, wielrennen, boksen), skiën, snowboarden, motor rijdenl
  • Werk: Construction & Commissioning Engineer bij Frames B.V.
  • 1e race: 5 mei 2001 (50cc sport klasse)
  • 1e winst: 20 mei 2002 (Staphorst)

05-03-1985

Op deze bijzondere datum werd ik geboren in het Zuid-Hollandse Ter-Aar

1987-1993

Wellicht zelfs al eerder maar vanaf zeer jonge leeftijd zat ik al bij pa in het zijspan en niet veel later achterop de motorfiets.

1993-1999

Mijn vader is vanaf zijn 18e trouwe bezoeker van de TT in Assen en vanaf het moment dat ik lange motor ritten achter op de motor mee kon was ik ook van de partij. In de zomer vakanties werden buitenlandse GP’s bezocht zoals die van Brno en de Sachsenring. Daarnaast bezochten we regelmatig de Supermono races van onze vriend Scott Richardson in Engeland. Hierbij kwamen we op circuits als Cadwell Park, Lydden Hill, Brands Hatch, etc. De laatste jaren kwam Scott in actie op de BMW van Rudy Ottenhoff (Scuderio R.O.) waarbij hij Europees reed op oa Assen en de Salzburgring.

GroteFoto-X4KTZLSE

Door het van dichtbij meemaken van de kick en de adrenaline omtrent het racen was mij al spoedig duidelijk dat ik dit ook wilde. Al het geld van mijn bijbaantjes werd opgespaard om zelf ooit eens te kunnen racen maar dit leek meer een droom dan werkelijkheid te worden.

2000

In september 2000 las mijn vader in de Moto-73 in een kort nieuws bericht de aankondiging van een 50cc race in Zwolle. Deze race was op een zaterdag en die zondag zouden we naar een andere race in Assen gaan, dus dat was perfect te combineren. Die zaterdag op Zwolle bleken mijn dromen ineens wel werkelijkheid te kunnen worden. We zagen mooie, spannende races en spraken met veel rijders en helpers. Ik wist direct dat ik dit wilde en wilde diezelfde dag nog een racer kopen. Gelukkig was ik financieel afhankelijk van pa en die liet zich niet zo gek maken natuurlijk. Enkele weken later werd de laatste race van het 50cc seizoen bezocht en na nog meer mensen gesproken te hebben en een goede 50cc Honda MB te koop hebben zien staan werd het besluit genomen deze aan te schaffen, IK GING RACEN!!!

2001

In de winter van 2000-2001 werd de motor helemaal opengehaald en maakte ik kennis met de techniek. Het is helaas niet zo simpel als even de motor starten en wegrijden. Vele avonden werd er met pa aan de motor gewerkt en voor de eerste race moest er nog even wat geleerd worden: ik kon nog niet eens schakelen… Op het industrieterrein ging ik dit met pa leren en na een aantal keer afslaan had ik het te pakken. Ik was inmiddels 16 geworden en de eerste race kwam al gauw. “Gelukkig” brak dat jaar de mond en klauw ziekte onder runderen uit en werd het race seizoen uitgesteld. Ik kon nog een dag trainen op Emmen en zo mijn eerste seizoen ingaan in de 50cc Sportklasse.

In deze sportklasse reden toen zo’n 40 man mee en werd er in een A en een B groep gestart. Mijn eerste race verliep erg goed met een 10e plaats maar het ging daarna niet bepaald berg opwaarts door technische problemen en het feit dat ik nog veel moest leren. Op een goed moment besloten we de voetsteuntjes een 10 cm verder naar achteren te zetten en dit bleek een verademing. Na een aantal races in de B-groep ging ik weer in de A-groep rijden tot de race in Zwolle er weer aan kwam. Terug op de plek waar het een jaar eerder begon. Het trainen ging enorm goed en boven alle verwachtingen wist ik deze race als 3e te finishen! Een podiumplaats in mijn 1e seizoen en dat in een deelnemersveld van meer dan 40 man!

2002

Na alle dure en wijze lessen van 2001 werd de motor voor 2002 geheel nieuw klaargemaakt en in plaats van BMW blauw werd de felle en agressieve kleur rood geïntroduceerd. Het seizoen begon erg goed en ik wist vele podiumplaatsen en 2 overwinningen te behalen. Het kampioenschap leek haalbaar te zijn totdat het eerste blok het begaf. Met beduidend minder vermogen kon ik niet meer meedoen in de strijd om de overwinningen. Wel behaalde ik nog enkele podiumplaatsen en kwam het op de laatste race aan of ik 3e in het kampioenschap kon worden en zo met een grote bokaal bij het kampioenschapsgala weg kon lopen. Mijn concurrent moest winnen en ik moest een 5e plaats behalen. Normaal gesproken geen probleem, maar helaas moest ik de race als laatste starten. Na een fenomenale inhaal race gereden te hebben wist ik als 4e te eindigen en ondanks de winst van mijn concurrent wist ik de 3e plaats in het kampioenschap te behalen achter Geert Jellema en Ruben Alink.

2003-2006

Voor het seizoen 2003 kreeg ik het aanbod voor het team van Kees Koeleman te gaan rijden in de Kicxstart Expi klasse. Door verschillende redenen ging dit niet door en dus bouwden we zelf een Honda rs 125 productie racer om naar een 50cc Expi racer. GroteFoto-LR4BFOXK

Het blok werd klaargemaakt door Kees Koeleman en had voldoende vermogen om mee te komen in het veld. Helaas kon ik in deze klasse nooit de talenten waarmaken waarvan ik zelf overtuigd was dat ik deze had. In mijn laatste jaar mocht ik alsnog enkele races op de veel competitievere racer van Kees Koeleman mee rijden en prompt behaalde ik mijn eerste podiumplaatsen en pole posities. Van huis uit was er geen stimulatie en motivatie om de overstap naar een snellere (en dus in theorie: gevaarlijkere) klasse te maken. Bovendien was ik realistisch genoeg om in te zien dat dit nog veel hogere kosten met zich mee zou brengen.

De laatste 2 races van het 2006 seizoen reed ik weer op mijn eigen racer doordat Kees Koeleman’s vaste coureur weer terug was. Direct liepen we weer tegen allerlei problemen aan en reed ik door een gebrek aan vermogen in de achterhoede mee. Ik was overtuigd van mijn potentieel en had hier geen zin meer in. Ik had inmiddels mijn studie werktuigbouwkunde op de HTS afgerond en besloot te stoppen met de racerij.Expi race-Berghem

2011

Inmiddels werkzaam bij Frames Process Systems B.V. in Alphen aan den Rijn en in het bezit van een MV Agusta F4 ging ik in juni 2011 een circuit dag rijden in het Belgische Zolder. Dit smaakte naar meer en dus besloot ik een Yamaha r6 uit 2006 aan te schaffen om hier nog enkele circuit dagen mee te gaan rijden.

Dit smaakte naar nog meer, maar ‘doelloos’ rondjes op een circuit rijden had ik niet zo’n zin in, ik wilde strijd en actie!

2012

In 2012 besloot ik mijn rentree te maken in het race wereldje na een afwezigheid van 5 jaar. Echter in plaats van een 50cc racertje ging ik nu op een zware supersport 600cc racer rijden. Spannend! Ik behaalde probleemloos mijn licentie en de 50cc leerschool bleek wederom een uitstekende leerschool te zijn. Door natte trainingen moest ik mijn eerste race in de B-groep starten maar deze won ik met overmacht. Vanaf de 2e race nestelde ik me in de top-10 van de KNMV Supercup 600 en aan het einde van het seizoen streed ik mee in de top-5 en mocht ik zelfs een ONK wedstrijd mee rijden tijdens de British Superbikes in Assen.

Mijn terugkeer op het circuit werd ingegeven door meerdere factoren, 1 ervan was dat ik aan mezelf wilde bewijzen dat ik inderdaad dat race talent heb dat ik altijd dacht dat ik had. Ik heb in mijn eerste jaar menigeen verbaasd met mijn prestaties maar het belangrijkste is dat ik zelf bevestiging kreeg van mijn kunnen.

2013

Voor komend jaar is de KNMV Cup gewijzigd in de OW Cup en zal ik wederom van start gaan in de Supercup 600 klasse. Daarnaast wil ik proberen enkele wedstrijden van de Van Zon sprintraces op Zolder mee te pakken en wil ik mijn volgende droom in vervulling laten gaan: mee doen tijdens de TT van Assen! Het zal helaas niet de kinderdroom zijn van het rijden in een WK klasse maar de ONK supersport 600 klasse zal in het bijprogramma mee rijden. Ik zal dus ook dit jaar wederom proberen enkele ONK races mee te pakken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s